Egyéb érdekességek...rólam

2010. november 12., péntek

Csülkös bableves füstölt sajtos pogácsával



A modern ízek mellett nagyon kedveljük a házias jellegű ételeket is. Már néhány napja motoszkált a buksimban a gondolat, hogy úgy ennék egy jó kis bablevest füstölt csülökkel. Amilyen szerencsém volt a hentesnél pont le is volt árazva a csont nélküli változata, így szert tettem egy szép darabra. Vettem mellé egy kis füstöltet is, mert úgy jó a bableves, ha egy kissé füstös a zamata (legalábbis szerintem). A pogácsa pedig adta magát. Ebbe is csempésztem egy kis füstös-borsos ízvilágot, így nagyon jól passzolt a leveshez. Ezt a fajta sajtos pogit azért szeretem, mert előző nap este előkészíthetjük, reggel pedig csak kiszaggatjuk, megsütjük. Ami még fontos, hogy másnap sem törik bele a fogunk, hanem finom gyenge marad. Ez nálam az "alap pogácsa": sokszor készítem, sokféleképpen és nem csak leves mellé, hanem vendégvárónak is. Jól csúszik mellé a jó hideg söröcske, borocska!

Hozzávalók:

a csülkös bableveshez:

  • 50 dkg száraz tarkabab
  • 1 nagy vöröshagyma
  • olaj
  • 50 dkg csont nélküli csülök
  • 10 dkg csont nélküli füstölt csülök
  • 2 nagyobb sárgarépa
  • 2 nagyobb petrezselyemgyökér
  • 1 csokor petrezselyem
  • 1-2 zeller zöld
  • 1 közepes zeller
  • 3-4 gerezd fokhagyma
  • 5 db szemes fekete bors
  • őrölt fekete bors 
  • 2 ek. pirospaprika
  • 1-2 ek. liszt + 1 ek. zsír
  • 2 kisebb egész babérlevél
  • tejföl a tálaláshoz
  • szárított, csípős cseresznye paprika, aki szereti






    Elkészítése:


    1. A babot átválogattam, megmostam, egy éjszakára bő hideg vízbe áztattam.

    2. Másnap a babot leszűrtem, a csülköt kisebb darabokra vágtam, a hagymát apróra, a zöldségeket kockákra szeltem.

    3. A hagymát olajon üvegesre pároltam, félrehúztam a tűzről, majd - állandó kevergetés mellett - hozzáadtam a pirospaprikát és a lisztet.

    4. A fazekat visszatettem a tűzre, pár percig kevergettem, majd felöntöttem kb. 2 liter vízzel (zöldségalaplevet is használhatunk).

    5. Beletettem a húst, a zöldségeket, a babot, ízesítettem a fűszerekkel, hozzátettem az összekötözött 2-2 szál petrezselyem és zeller zöldet (ezektől a legvégén megszabadultam).

    6.Közepes lángon fedő alatt addig főztem - 15 percenként megkevergettem-, amíg a hús, a zöldségek és a bab meg nem puhultak. A szokásos módon - lisztből és zsírból - rántást készítettem, majd berántottam vele a levest.

    7.Beledobtam az apróra vágott petrezselymet és még kb. 10 percig hagytam egy kicsit főni.

    8.Forrón tálaltam egy kis tejföllel a tetején, cseresznyepaprikával és a frissen sült sajtos pogácsával.





    Hozzávalók:

    a pogácsához:

    • 70 dkg liszt
    • 25 dkg vaj  (margarin is lehet, de szerintem vajjal vagy zsírral az igazi!)
    • 2 dl zsírdús tejföl
    • 1 dl langyos tej
    • 2 egész tojás
    • 8 dkg füstölt sajt + a tetejére
    • 7 dkg sima sajt + a tetejére pl. Trappista
    • 2,5 tk só
    • 1 tk. méz
    • 1 kk. őrölt bors
    • 1 felvert tojás a kenéshez 
    • 3 dkg friss élesztő




      Elkészítése:


      1. A langyos mézes tejbe belemorzsoltam az élesztőt és megvártam míg felfut.

      2. A lisztet összemorzsoltam a zsiradékkal, majd a robotgépem dagasztóspiráljával hozzádagasztottam a többi hozzávalót is. Ruganyos tésztát kell kapnunk.

      3. Lisztezett deszkán kézzel átdolgoztam, majd kelesztőtálban egy éjszakára a hűtőbe tettem.






      4. Másnap reggel kivettem a tálat a hűtőből, és 1,5 órán át hagytam, hogy langyos helyen pihenjen. (Addig feltettem főni a bablevest.)

      5. A masszát ismét lisztezett deszkára borítottam, két részre osztottam, átdolgoztam, ujjnyi vastagra nyújtottam, majd közepes méretű pogácsa szaggatóval korongokat szaggattam.

      6.  A pogikat szilikonlappal bélelt tepsire helyeztem, megkentem a tetejüket felvert tojással, szórtam rá reszelt sajtot, majd 180°C-ra előmelegített sütőben 20-25 perc alatt megsütöttem őket.

      7. Nem kell túl nagy helyet hagyni a pogik között, mert ezek inkább felfelé terebélyesednek.





      Megjegyzés: 45 db közepes méretű pogácsám lett. A leves mennyisége 5 főre van méretezve 2 napra, mert sajnos nem minden nap jut idő a főzésre, így lehet cselesen megoldani a másnapi étkezést.  A család pedig szerencsére nem finnyás ezen a téren, imádják a bablevest jó sok husival, akár még másnap is. :)))

      25 megjegyzés:

      1. Pompázatos, így, ahogy van!! Jól nyomod, Mézi:))

        VálaszTörlés
      2. Csak nyelek nagyokat. Fantasztikusan néz ki és a pogácsa is remek ötlet mellé. Fél országomat a bablevesedért :))

        VálaszTörlés
      3. Nea! Megegyeztünk...küldöm a bablevest és a pogit mellé! :))

        VálaszTörlés
      4. A pogácsáid borzasztó guszták! A tésztáján látszik, hogy tökéletes!

        VálaszTörlés
      5. Thrini! Nagyon köszönöm! ...finomak is voltak nagyon! :))

        VálaszTörlés
      6. Atya-gatya most elaléltam a levestől és a pogitól is. Mossatok fel :)

        VálaszTörlés
      7. Úristen! Eszméletlen gyönyörűek a képeid! És ínycsiklandozóak az ételeid! Jahhhjjj... Tartanál egy képkészítési és -szerkesztési mini-tanfolyamot? Lécci-lécci!
        Üdv: becca

        VálaszTörlés
      8. Bianka! De jó, amit írtál! hihi :))) Hozom a felmosórongyot! :-D

        Móni! Szeretettel köszöntelek téged is nálam. Remélem találsz magadnak a fogadra valót?! Ééén minitanfolyamot...atyaúúristen. :) Nem vagyok profi fotós, csak úgy érzésre fényképezek. Egy profi fotós bizti, hogy belekötne. De bármi kérdésed van, és ha tudok, nagyon szívesen segítek. Kérdezz bátran, akár kommentben, akár emilben! :-DD

        VálaszTörlés
      9. Istenem... Istenem éső este ezt kell látnom... és nem ehetek belőle! Ez az igazi büntetés!!!!
        Gyönyörűek mindhárman!!! A leves is a pogácsa is, és a fotó is természetesen!:-)

        VálaszTörlés
      10. Ó anyám, ez valami brutál gusztán néz ki!
        A leves, a pogi, hmmmmm!!!! :)

        VálaszTörlés
      11. wowh, ez a tökéletes pogácsa. legalábbis úgy néz ki:)

        VálaszTörlés
      12. Huhh, ez így jó ahogy van! Nagyon hangulatosak a képek!

        VálaszTörlés
      13. Engem is lehet borogatni.

        Eszméletlen guszták,mind a leves,mind a pogi.Konkrétan a pogi beindította a nyálelválasztásom.Örök kedvenc.

        VálaszTörlés
      14. Szuperek lettek ... és az a csülkös bableves...
        Tuti nyerő páros .

        VálaszTörlés
      15. Hmm, már látom is! Ez lesz a következő kipróbálandó pogirecept. Azért meg kell, hogy dorgáljalak: a pazar levest meg sem említetted!:)

        VálaszTörlés
      16. Latsia, Csibe, Saját levében, Belly, Tücsök tessék bátram kipróbálni!!! Annyira finom és puha a pogi, hogy még ma is ezt rágcsáltuk a leves mellé. :-)))

        Ms. Poppy! Várom a visszajelzésed, ha elkészíted. Hamarosan újabb variációt hozok pogi téren, de még titok, hogy mivel lesz megspékelve! :)))Ejhaj, dorgálást is kaptam. No jól van, legközelebb, ha levessel jelentkezem mindenképpen megemlítem! :)))

        VálaszTörlés
      17. Nagyon jól néznek ki a pogik, szeretném kipróbálni, légyszi tedd fel az élesztő mennyiségét!

        VálaszTörlés
      18. Névtelen! Elnézésedet kérem a hiányosságért, azonnal pótolom! :-))

        VálaszTörlés
      19. Szia Mézigörl!
        Nemrég találtam rá a blogodra, és ma elkészítettem a pogit egy névnapi-családi ebéd felvezetéseként. Osztatlan sikert aratott, és a receptet rögtön el is kérte az anyós-jelöltem! Köszönet a receptért!

        VálaszTörlés
      20. Ja és tényleg ugyanúgy néztek ki a pogik, mint a képen!

        VálaszTörlés
      21. Nagyon örülök, hogy ízlett nektek is! Nálunk is ez a befutó a pogik között!! :-DD Sok szeretettel köszöntelek nálam, gyere máskor is nyugodtan nézelődni! :-D

        VálaszTörlés
      22. tegnap találtam meg az oldalad!!!Ma meg is főztem a levest!!holnap meg a pogit!!!A férjem azt mondta,a leves hosszú életében ne reménykedjem :-D (pontos idézés: anya ezt már megint elcseszted!!el kell pusztítani)!!!!!!Köszönöm a receptet!!Csak így tovább!!!!!!Szerintem a mai házi asszonyok szeretnék a konyhában a legjobbat kihozni magukból,és az ilyen recepteknek köszönhetően sikerül is!!!!

        VálaszTörlés
      23. tegnap találtam rá az oldalra!ma megfőztem a levest,holnap a pogi jön!!!!!a férjem azt mondta ne reménykedjek a leves hosszú életében :-) (pontos idézés:anya ezt már megint elcseszted,el kell pusztítani)köszönöm a receptet!!csak így tovább!!!szerintem a mai háziasszonyok szeretnék a legjobbat kihozni magukból a konyhában és az ilyen recepteknek köszönhetően sikerül is!!!!

        VálaszTörlés
      24. Móni, nagyon szépen köszönöm! Hatalmas mosoly! :-)))

        VálaszTörlés