Egyéb érdekességek...rólam

2010. december 1., szerda

Aranygaluska rumos-fehércsokis tejsodóval



A kel tészták közül - darázsfészek mellett - az aranygaluska a másik nagy kedvencem. Régen szerepelt már nálunk az étlapon, így újra elkészítettem. Limara receptje alapján  jártam el, egy-két dolgon változtattam csupán - zárójelben jelzem, hogy mit. Nigella rumos-fehér csokoládés tejsodójával tálaltam, tudom, hogy bor-, vagy vaníliasodó illene inkább hozzá, de higgyétek el, fergeteges ezzel is. Még apum is, aki köztudottan nem rajong az aranygaluskáért, hümmögve majszolta befelé minden morzsáját, és a végén kijelentette, hogy NAGYON FINOM volt! Már ezért megérte elkészíteni!!! :-DD


A receptet sok szeretettel ajánlom Eminek & Gyurcinak!!!
 
Hozzávalók:


az aranygaluskához:

  • 50 dkg finomliszt
  • 1 csipet só
  • 3-4 ek. cukor (méz; házi vaníliás cukor)
  • 3 tojás sárgája
  • fél citrom reszelt héja
  • kb. 2,5 dl tej
  • 6 dkg olvasztott vaj /eredetileg 5 dkg/
  • 2,5 dkg friss élesztő
  • 1 tk. vanília-kivonat /eredetileg nincs a receptben/

a rétegezéshez:

  • kb. 15 dkg őrölt dió
  • 2-3 ek. cukor (házi vaníliás cukor; az eredeti recept szerint 4-5 ek. porcukor)
  • kb. 8-9 dkg olvasztott vaj
  • 1 tk. fahéj /nincs az eredetiben/

    a rumos-fehércsokis tejsodóhoz:

    • 1/2 liter sovány tejszín (én most 3dl tejből és 2 dl tejszín keverékéből készítettem; aki hígabbra szeretné tehet még hozzá 1 dl tejet vagy tejszínt)
    • 5 nagy tojás sárgája
    • 1-2 ek. finom szemű kristálycukor (házi vaníliás)
    • 1-2 ek. sötét rum
    • 10 dkg olvasztott fehér csokoládé


    Elkészítése:


    Langyos hozzávalókkal dolgozzunk!


    1. A tejet meglangyosítom. 1 dl mézes tejbe belemorzsolom a friss élesztőt, és megvárom, míg felfut.

    2. A vajat megolvasztom (mikróban szoktam).

    3. A lisztet átszitálom és összekeverem a sóval, közepébe nagyobb mélyedést készítek. Ide kerül a tojások sárgája, a vanília-kivonat, a citromhéj, a felfutott élesztő. 

    4. A robotgép dagasztóspiráljával elkezdem a masszát összeállítani, fokozatosan csorgatom hozzá az olvasztott vajat.

    5. Hólyagos tésztát dagasztok (akkor jó, ha elválik az edény falától) - a kalácstésztánál kicsit lágyabb legyen -, majd kilisztezett kelesztőtálban a duplájára kelesztem.

    6. A tésztát lisztezett deszkán átdolgozom, 1 cm vastagra nyújtom, és egy közepes pogácsaszaggatóval kiszaggatom.

    7. Kivajazom a 26-cm-es kapcsos tortaformámat, a kiszaggatott tésztát olvasztott vajba, majd a cukros-diós-fahéjas keverékbe forgatom és a tortaforma aljára - szépen egymás mellé, nem túl szorosan - helyezem.

    8. Addig végzem ezt a műveletet, míg a tészta teljesen el nem fogy. 2 réteg tészta került egymásra. A végén rászórom a maradék diós keveréket, letakarom egy konyharuhával és langyos helyen kb. 40 perc alatt ismét a duplájára kelesztem.

    9. 180°C-ra előmelegített sütőben kb. 35-40 perc alatt sütöm aranybarnára. Ha időközben nagyon pirulna a teteje, takarjuk le alufóliával.

    10. Amíg a tészta sül, elkészítem a sodót. Ehhez egy tálban kikeverem a cukrot a tojások sárgájával.

    11. A tejet, a tejszínt és a rumot egy fazékban forrásig hevítem.

    12. Állandó kevergetés mellett hozzáöntöm a cukros tojást, és közepes lángon addig főzöm, míg be nem sűrűsödik. Lehúzom a tűzről és hozzákeverek 10 dkg (olvasztott, de szerintem nem muszáj) fehér csokoládét.

    13. Ha a sodó kellően besűrűsödött, merítsük a fazekat hideg vízbe és pár percig kavarjuk tovább.

    14. Azon melegében tálaljuk, de akár előre is dolgozhatunk: a már kihűlt sodót gőz fölött bármikor újra felmelegíthetjük.


    Tipp: Takarjuk le a sodót megnedvesített sütőpapírral, hogy ne bőrösödjön be!


    Forrás: Az aranygaluska Limarától, a sodó receptje Nigella Hogyan váljunk házi istennőkké c. könyvéből van.

    10 megjegyzés:

    1. Most elaléltam. Fantasztikusan néz ki

      VálaszTörlés
    2. Terápiaként javasolnám saját magamnak, olyan szinten lehangoló az időjárás felénk :-)

      Egy ilyen csodától rögtön beindulnának a boldogsághormonok!

      VálaszTörlés
    3. hogy ezt én mennyire szeretem...
      kérek szépen egy kis kóstolót :)

      VálaszTörlés
    4. Ez volt az érettségi tételem befejező fogása :) ! A húgom és a lányaim is imádják .

      VálaszTörlés
    5. Nem kell ide borsodó, ez így tökéletes a csokival!

      VálaszTörlés
    6. Most én kopogok nálad, sőt verem az ajtót, kérlek engedj beeeeeee!!! Beérem a leeső morzsákkal is. Imádom!!! A kép pedig csodaszép.:)

      VálaszTörlés
    7. Bianka! :-D

      Viki! Azt elhiszem! Küldtem fénypostán a boldogsághormonokat! Nálunk is annyira rossz idő volt, hogy "kénytelen" voltam aranygaluska készítésbe fogni...amint megízleltem az első falatot, rögtön jó kedvem lett! :-D

      Gizi! No jól van...egye fene... beengedlek...mentettem egy kis adagot holnapra, megosztozunk rajta testvériesen! :-DD

      Ildy! Én is a fehér csokis verzióra szavazok! :-DD Megelőzte a vaníliásat! Tudhat valamit ez a Nigella?! Nem?!:-D

      Tücsök! :-D Nekem is nagy kedvencem! Meg lehet vele "vesztegetni"!

      Ami! Küldtem! :-DDD

      VálaszTörlés
    8. Egycsipet! Köszi, köszi! :-D

      Dia! Azt elhiszem! Mi is odáig vagyunk érte! :-D

      VálaszTörlés