Egyéb érdekességek...rólam

2010. december 15., szerda

Egy tészta, két sütemény: Almás-gesztenyés pite és almás-diós kifli



Szerintem az almáspiténél is igaz az a mondás, hogy ahány ház, annyi szokás. Én úgy szeretem, ha a tészta és a töltelék aránya pont megfelelő. Pontosítva: ne legyen se túl vastag, se túl vékony a tészta, a töltelék pedig ne legyen túl vastag. A tölteléket mindig a hangulatomnak megfelelően készítem. Most éppen a gesztenyésre esett a választásom, de van úgy, hogy aszalt szilvát, diót teszek helyette. A tésztán is változtattam, nem a szokásos omlósat készítettem /majd legközelebb/, hanem egy Stahl - féle verziót használtam kiindulási alapként. Az eredeti recept itt található, én már csak a módosítottat írtam le. A maradék tésztából és töltelékből- csak úgy kipróbálásképpen - kifliket készítettem, és meg kell, hogy mondjam: pite is és a kiflik is szuperek lettek!  Tessék hamar kipróbálni őket!!! :-))) 

Hozzávalók:

a tésztához:
  • 40 dkg liszt
  • 15 dkg házi vaníliás porcukor
  • 20 dkg hideg vaj, felkockázva
  • 2 csipet só
  • 2 tojássárgája
  • 0,5 dl langyos tej + 1 tk. méz
  • 1 dkg friss élesztő
  • néhány ek. hideg víz (liszt minőségétől függ, hogy mennyi )

a töltelékhez:

  • 250 g cukrozott gesztenyemassza
  • 5-6 db közepes méretű alma, lereszelve
  • fél citrom reszelt héja
  • őrölt fahéj ízlés szerint
  • 1-2 tk. rum
  • tojásfehérje a kenéshez




Elkészítése:


1. A lisztet összekeverem a sóval és a cukorral, majd gyors mozdulatokkal szétmorzsolom benne a hideg vajat.

2. Hozzáadom a tojások sárgáját, a felfuttatott élesztőt (tej + méz + élesztő), ha szükséges akkor néhány evőkanál hideg vizet is. 

3. Bucit formálok, majd fél órára a hűtőbe teszem.

4. Amíg a tészta pihen elkészítem a tölteléket. Ehhez az almákat megpucolom, lereszelem, majd egy nagyobb lábasban az őrölt fahéjjal, a reszelt citromhéjjal, a rummal és ha szükséges néhány ek. mézzel megpárolom. Félreteszem, hogy kihűljön.

5. A tésztát elfelezem, és jól belisztezett deszkán kinyújtom (a tepsi méretéhez igazítva), levágom a széleket, majd a sodrófa segítségével beügyeskedem a sütőpapírral kibélelt tepsibe. Lekenem tojásfehérjével, megböködöm villával.

6. A felolvadt gesztenyepürét egyenletesen rámorzsolom, rásimítom az almás tölteléket (egy kicsit kinyomkodom, hogy ne kerüljön rá túl sok folyadék), erre jön a tészta kinyújtott másik fele (ennek is levágom a széleit, hogy szép legyen.)

7. A tetejét megkenem tojásfehérjével, újra megböködöm, hogy a gőz eltávozhasson, majd 200°C-ra előmelegített sütőben kb. fél óra alatt megsütöm. 20 perc elteltével bekukucskálok a sütőbe, és ha nagyon pirul, akkor alufóliával letakarom.

8. Miután kihűlt, szeletelem, és fátyolnyi porcukorral meghintem.

9. A maradék tésztát össze lehet gyúrni, megdíszíteni vele a süteményt, és úgy megsütni. Nekem most nem volt kedvem szépítgetni, inkább összegyúrtam és a pozsonyi kiflinél leírtak alapján kifliket formáztam. Maradt még egy kis almás masszám, ez került bele - egy kis darált dióval összekeverve - tölteléknek. A kiflik tetejét lekentem tojásfehérjével és 20 perc alatt megsütöttem őket.


Forrás: A tészta alapötlete Stahl Judittól származik, de én cukor helyett házi vaníliás porcukrot tettem bele, porélesztő helyett pedig frisset. A tölteléket pedig a saját elképzelésem alapján ízesítettem.

9 megjegyzés:

  1. Hú Mézi ez az íz kavalkád,nyammm:)),főleg az a pite:)

    VálaszTörlés
  2. Jaj Mézi, de ügyes vagy! Szuper guszta!!:)) A gesztenye-alma párosítás számomra újdonság, de nagyon kreatív, és tök jó lehet!

    VálaszTörlés
  3. Szóval én inkább barteleznék , a lányok nem szeretik a sült gyümölcsöket , én viszont igen !!!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon jö ötlet,almás pite gesztenyével!SZUPER!

    VálaszTörlés
  5. Isteni finomak, és csodásan néznek ki. Csorog a nyálam

    VálaszTörlés
  6. Gratulálok Mézi!
    Eszembe se jutott volna gesztenyét rakni az almáspitébe, vagy aszaltszilvát, eddig csak darált diót tettem az alma alá, morzsa helyett, hogy ne ázzon el a tészta.
    Maradék tésztából már én is csináltam kifliket almás és mazsolás-túrós töltelékkel, az is finom.
    Ki fogom próbálni mindkét variációt. :)

    VálaszTörlés
  7. Ildy! Próbáld ki, nagyon finom! A gesztenye pikánssá teszi! :-DD Aztán majd tessék beszámolni róla, hogy ízlett!

    Bianka! :-DD

    Csibe! Küldtem! :-DD

    Ottis! Köszi! :-DD

    Tücsök! Próba mindenképpen! Elfogy az szerintem akkor is, ha a lányok nem eszik! :-DDD

    EllaBela! Nagyon köszönöm a kedves szavaidat. Érdemes kipróbálni ezt a változatot is, mert tényleg szuper! A kiflik is isteniek, hamar el is fogytak! Apropó! Karácsony előtt mindenképpen írok még választ neked, nem felejtettem el, csak most karácsony előtti káosz van! A többit meg majd levélben elmesélem! :-DDD

    VálaszTörlés