Egyéb érdekességek...rólam

2010. november 16., kedd

Dán (ír) kéksajtos sütemény




Ms. Poppy felhívására csatlakoztam "a főzzünk könyvből" kezdeményezéshez /remélem nem baj, ha így nevezem :) /. Ez a nasi is ebben a szellemben készült a kedvenc Nigella könyvemből. Szeretek a konyhában az ízekkel kísérletezni, de nincs annál jobb, amikor egy-egy újonnan beszerzett szakácskönyvet lapozgatva azon gondolkozom, hogy melyiket és mikor süssem meg. Számtalanszor átlapozom, gyönyörködöm a szebbnél szebb, gusztábbnál gusztább képekben...aztán, amikor végre nagy izgalommal sikeresen elkészítem  a kiválasztott ételt...nem is tudom, hogy fogalmazzam...jó érzés. És lehet, hogy csak én vagyok ilyen szakácskönyv, könyv, gasztrokütyü bolond, de annyira tudok örülni egy-egy újabb darabnak...és tudom hogy rengeteg könyvem van már, és ha minden nap mást készítenék, akkor se érnék soha a receptek végére, de akkor is annyira jó...

A nasiról annyit, hogy az eredeti neve ír kék sütemény, de mivel én csak dán sajtot kaptam, ezért adtam neki ezt a nevet. Nigella szerint nem kell aggódni, ha nem kapunk kékkukorica-lisztet, állítólag sima lisztből is ugyanolyan finom, és bármilyen morzsálódós sajt is kiválóan megfelel hozzá - még az sem baj, ha nem kék. Így én sem estem kétségbe, hogy csak dán sajtot találtam, kékkukorica lisztet meg egyáltalán nem. Elkészítettem - a változtatásokat zárójelben jelzem a recept közben - aztán .jól befalatoztuk. Szerintem jól passzol hozzá a finom borocska, diócska, körtécske, almácska. Isteni finom!  :-))


Hozzávalók:

  • 175 g Cashel Blue sajt, szétmorzsolva (nálam Castello dán kéksajt)
  • 100 g lágy, sózatlan vaj
  • 1 nagy tojás sárgája
  • 125 g finomliszt
  • 50 g kékkukorica-liszt (nálam sima liszt)
  • egy csipet só (a sajt sótartalmától függően)
  • 1 felvert tojás a sütemények megkenéséhez (elhagyható; nálam tojás fehérje)
  • 2 sütőtepsi, sütőpapírral kibélelve




    Elkészítése:


    1. Melegítsük elő a sütőt 200°C-ra (gázsütőnél 6-os fokozat).

    2. Keverjük össze a sajtot, a vajat és a tojássárgáját, majd dolgozzuk bele a lisztet, a kukoricalisztet és a sót, amíg lágy tésztát nem kapunk.
    3. Formázzunk a tésztából egy szép kövér bucit, majd csomagoljuk folpackba, és nyújtás előtt tegyük a hűtőbe pihenni kb. 30 percre

    4. Szórjuk meg a deszkát vagy az asztallapot liszttel (kékkukorica-lisztet is használhatunk), és nyújtsuk ki a tésztát kb. fél cm vastagra. (Én 3-4 mm.re nyújtottam, mert így is megduplázódott a tetejük. Egyébként is a könyvben szereplő képen - ha jól figyeltem meg - a tészta 5-6 mm körül lehetett megsült állapotban. Igazából mindenki formázza úgy, ahogy a leginkább kedveli. )

    5. Vágjuk tetszés szerinti formájúra. Nigella a négyzet és a félhold alakot javasolja, én inkább a kör alakot kedvelem.

    6. Ha önállóan fogjuk tálalni, kenjük meg a tetejét felvert tojással, hogy szép fényesre süljön. (Tojásfehérjével kentem meg, így is szép lett a tetejük.)

    7. Ha viszont sajt mellé kínáljuk, hagyjuk inkább simán.

    8. 10-15 percig süssük, amíg a széle szép ropogós lesz, de a közepe finom pufi marad.

    9. Egy rácsra szedve hagyjuk kihűlni.


    Megjegyzés: kb. 30 db lesz belőle. Nekem úgy 50 db jött ki, mert ugye vékonyabbra nyújtottam a tésztát.


    Forrás: Nigella Lawson: Hogyan váljunk házi istennőkké

    10 megjegyzés:

    1. Ez aztán nagyon jól néz ki! Ide vele! :)

      VálaszTörlés
    2. Juj nagyon jó és az első kép elképesztően jó

      VálaszTörlés
    3. Olyanok mint a krumplispogik!:-)
      Kéksajtos csak finom lehet!
      Vittem a recit!:-)

      VálaszTörlés
    4. Kékkukorica liszt?Nem is hallotam még róla!Van még mit tanulnom!:-)

      VálaszTörlés
    5. Ejj, de klassz recept már megint ebből a könyvből!! Nagyon mutatósak!
      Na jó, meg kell venni, nincs mese, már évek óta halogatom. Jóég, még egy szakácskönyv!:) A bankkártyám apadása a te lelkeden fog száradni, Mézi! De legalább lesz kire mutogatnom:))

      VálaszTörlés
    6. Juj de jól néz ki, és biztosan finom is!
      Annak pedig különösen örülök, hogy nem csak én (persze tudom) halmozom a könyveket. Már többször mondtam is, ha minden nap újat főznék-sütnék, akkor is sok-sok éven keresztül csinálhatnám :)

      VálaszTörlés
    7. Te vagy az első nevező, és már a kezdést is megnehezíted?:P Eszméletlen jó kis recept, szép fotó, és a könyv nálam is kívánságlistás, egyenlőre.
      Konyhai kütyük és könyvek rulz nálam is!

      VálaszTörlés
    8. Nem csak a süti nagyon guszta, de a képek is szenzációsak :)

      VálaszTörlés
    9. Lányok! Mindenkinek nagyon köszi, olyan finom lett, hogy az csak na! Nemsokára újabb ipari mennyiségű adagoz készítek!:))

      Ms. Poppy! Igyekszem, igyekszem...:-D Amúgy klassz a könyv, lesz még belőle recept biztosan! :-))

      Ildy! Mutogass csak rám nyugodtan, nekem már úgy is mindegy...:-)) Én meglepiként kaptam a a könyvet...annyira örültem neki, hogy azt elmondani sem lehet. Tudom, van aki nem szereti a Nigellát, de én még soha nem csalódtam egy receptjében sem. :-D Na jó, azért a rántott Mars csokit nem vállaltam be :-) hehe

      Nelli! :-) Próbáld ki nyugodtan, ezerszer finomabb, mint a krumplis pogi...majd meglátod! :-) Bort, almát, diót okvetlenül kell enni-inni mellé, úgy lesz az igazi! :-)

      VálaszTörlés