Egyéb érdekességek...rólam

2010. november 19., péntek

Diós kelt rétes



Nem csak az apai nagyanyám, hanem az anyai is nagyszerűen süt-főz. Tőle tanultam ennek a rétesnek a receptjét. Egy tartalmas leves mellé igazán remek második fogás. Tudom, hogy nem éppen egyszerű az elkészítése, de az íze kárpótol minket mindenért. Első alkalommal érdemes egy délelőttöt rászánni, ha pedig már a kisujjunkban van a technikája, akkor már hamar megy (a sima réteshez hasonló egyébként a menete). Ha nem szereti valaki a diót, az bátran használjon helyette túrót vagy mákot, ezekkel töltve is remek (ízlés szerint fűszerezhetitek, ki mit szeret)! Igyekeztem részletesen leírni, ha bárkinek kérdése van esetleg, írjon nyugodtan! Most sajnos fázisfotókat nem tudtam csinálni, de legközelebb ígérem, hogy lesz!


Hozzávalók:

a tésztához:
  • 1 kg liszt
  • 5 dkg friss élesztő
  • 1 kk. só
  • 2 tojás sárgája (van úgy, hogy 1 egész tojást teszek bele)
  • 450 g  + 2 ek. kefir
  • 1 ek. olaj
  • 125 ml langyos tej
  • 1 tk. méz

a töltelékhez:

  • darált dió (0,5 kg volt nagyjából; igazából attól függ, ki mennyi tölteléket szeretne bele tenni)
  • porcukor (ízlés szerint)
  • reszelt citromhéj (ízlés szerint)
  • 1 vaníliás cukor
  • őrölt fahéj (ízlés szerint; el is maradhat)
  • kb. 2 dl tejföl + 1 ek. olaj
  • olaj  



    Elkészítése:


    1. Az élesztőt belemorzsoltam a langyos, mézes tejbe, majd megvártam, míg felhabosodik.

    2. A lisztet elkevertem a sóval, mélyedést alakítottam ki benne, beleöntöttem a kefirben elkevert sárgájákat, az élesztős tejet, majd robotgéppel elkezdtem dagasztani. Félidőben adtam hozzá az olajat, és ezzel együtt hólyagos tésztát készítettem. Nagyon lágynak kell lennie, mert csak akkor lehet szépen nyújtani (nekem még 2 ek. kefirt kellett hozzá tenni, így lett az állaga megfelelő).

    3. Lisztezett deszkára borítom, majd 3 részre osztom, mindegyiket jól átgyúrom, gömbölyítem és letakarva (langyos helyen) a duplájára kelesztem.

    4. Miután megkeltek a gömböcök, az asztalra egy terítőt terítek és jól belisztezem.

    5. Ezután a tésztát először a kézfejem segítségével, majd az ujjaimmal - ugyanúgy mint a házi nyújtott rétest - kihúzom, de ezt nem kell annyira vékonyra. (Aki esetleg részletesebben kíváncsi erre a fázisra, az írjon nekem megjegyzést vagy e-mailt, és igyekszem még jobban pontosítani. Szerintem ezt a lépést azért egyszer nem árt megnézni készítés közben.)

    6. A töltelékhez a diót elkeverem a porcukorral, a vaníliás cukorral és a citrom reszelt héjával; a tejfölt pedig jól kikeverem az 1. ek. olajjal.




    7. A kinyújtott tésztát először - jó sűrűn - megpöttyözöm az olajos tejföllel, majd meglocsolom sima olajjal, ezután szórom rá a cukros diót.

    8. A széleket vékony csíkban levágom - ebből lehet sima kiflit formázni a végén - a felső tésztavégénél kb. 1 cm-t behajtok, és a terítőt megfogva elkezdem lazán felcsavarni.

    9. A kezemet jól belisztezem, majd a hosszú tésztacsíkot középen félbe hajtom (U alakot kell kapni), és kiolajozott (vajazott) tepsibe teszem, és ismét langyos helyen a duplájára kelesztem. Mind a három gömböccel ugyanígy járok el.

    10. A sütőt közben előmelegítem 170°C-ra.

    11. A rétes tetejét megkenem tejfölös olajjal, és a nem túl forró sütőbe teszem. 10 perc elteltével magasabb fokozatra kapcsolom, és addig sütöm, amíg a teteje aranybarna nem lesz.

    12. Ha elkészült - igyekszem türtőztetni magam, hogy azon melegében meg ne kóstoljam - hagyom kihűlni, és egy jó éles késsel felszeletelem.

    13. Tálaláskor szórhatunk a tetejére porcukrot is. Másnap is nagyon finom!


    Jó étvágyat hozzá!

    17 megjegyzés:

    1. DIÓS , DIÓS , DIÓS ... Imádom , mindenben :) !

      VálaszTörlés
    2. Na ez most szíven ütött! Csatlakozom Tücsök Bogárhoz, bármiben és akármikor, de leginkább most azonnal, lécci!!:)

      VálaszTörlés
    3. Jaj, de megkívántam. Viszem recit és valamelyik nap kipróbálom. Ma uncsimmal habcsók gyártás lesz, így aztán nem alkalmas.

      VálaszTörlés
    4. Ildy, Tücsök! Küldtem a kóstolót! :-D

      Vali! Várom a visszajelzésed, ha elkészíted! A habcsók is nagyon klassz lehet!? :-)

      VálaszTörlés
    5. Húzogatós is és kelt is? Wow, ez új! :) Ki kell próbálnom! Kb. mekkorára tudod kihúzni a tésztát?

      VálaszTörlés
    6. Ó, rámtört a krónikus dióhiány... Nem dobnál erre egy szeletet?! Légyszi! :)

      VálaszTörlés
    7. Egycsipet! Pontosan! Kelt is és húzogatós is. Kb. fél méterre lehet kihúzni darabonként. Nem lesz olyan vékony, mint a rendes rétes, és nem is olyan lágy a tésztája, de ugyanazzal a technikával ki tudod húzni. Fontos, hogy szépen megkeljen, és miután megtöltötted, felcsavartad, újra pihentetni kell langyos helyen legalább fél órát. Igazán finom lesz, próbáld ki mindenképpen! Jah, és majd elfelejtettem, hogy a teteje istenien ropogós! Nekem az az egyik kedvenc részem! :))) Remélem tudtam segíteni?! Ha van még kérdésed, írj nyugodtan! :)))

      VálaszTörlés
    8. Elif! Naná, már küldtem is fénypostán! :-D

      VálaszTörlés
    9. Mézigörl, köszi, így szerintem menni fog! :)

      VálaszTörlés
    10. Mézi, ha tudnád mióta keresem a kelt rétes receptjét. Nekem is a Nagymamám sütött hasonlót gyerekkoromban, de sajnos nem maradt fenn a receptje. Nagyon örülök, hogy felraktad. A leírás alapján nekem nagyon bejön. Holnap rohanok diót venni.

      VálaszTörlés
    11. Na most vagyok teljesen odáig! Ez brutál finom lehet!

      VálaszTörlés
    12. Nagyon szuper recept, és csodálatos látvány!!! Feltétlen kipróbálom.
      Annyi finomságot találok mindig itt nálad, csakis gratulálni tudok, nagyon ügyes vagy.:)

      VálaszTörlés
    13. Mézi!Ezer éve keresek jó kelt rétes receptet.A mamám sütött anno, grízes kelt rétest.
      Azt hiszem ezt én is kipróbálom!Köszönöm a receptet.

      VálaszTörlés
    14. Mézigörl!
      Fantasztikusan néz ki!
      Na és a fényképek csodásak!

      VálaszTörlés
    15. Ez nagyon tetszik, mégpedig azért, mert a tészta és a töltelék aránya tökéletes! :))) Nem szeretem az olyan sütiket, amikben nagyítóval kell megkeresni a tölteléket... :)

      VálaszTörlés
    16. Köszönöm szépen mindenkinek a kedves hozzászólást! :))

      Nelli! A másik nagyanyám szokta a grízes változatot készíteni, ha minden igaz, a héten megyek, és elkérem tőle! :)))

      VálaszTörlés