Egyéb érdekességek...rólam

2011. szeptember 13., kedd

Ketchup


Még a nyár elején úgy tűnt, hogy a kedvezőtlen időjárás miatt az idei paradicsom termésnek befellegzett, aztán láss csodát, az esős időszak után növekedésnek indultak a növények, így minden másnap jó néhány kiló paradicsomot szüretelünk. Rengeteget megeszünk nyersen, de sokat befőztünk már paradicsomlének is a télire, tegnap pedig az első ketchupfőzés került sorra (második felvonás a hétvégén :-D). 

A bolti ketchupra már évek óta rá sem vagyok hajlandó nézni - valami borzalom - viszont ezt a házi készítésűt nagyon is szeretem. Nem csak ketchupként használom, hanem tészta szósznak, vagy ha lusta vagyok főzni pizza szósznak. Ízesíteni tulajdonképpen bárhogy lehet, nekem ebben a formában ízlik a legjobban.


Hozzávalók:


  • 3 kg érett paradicsom
  • 9 db kápia paprika
  • 6 fej vöröshagyma
  • 9 gerezd fokhagyma
  • 3 szál petrezselyemgyökér
  • 4 szál szálzeller
  • 1 nagy csokor petrezselyem
  • 1 csokor bazsalikom
  • 4-5 ek. fehérborecet
  • ízlés szerint méz
  • só, frissen őrölt fekete bors
  • őrölt gyömbér
  • egész szegfűbors
  • egész szegfűszeg
  • 1 fahéjrúd és ízlés szerint őrölt fahéj
  • koriandermag
  • 2-3 babérlevél
  • őrölt római kömény
  • késhegynyi szalicil a tartósításhoz

Elkészítése:


A zöldségeket megmostam , megtisztítottam, felkockáztam. A zellert és a petrezselymet összekötöttem, hogy a végén ki tudjam halászni a fazékból. A felaprított hagymát, fokhagymát olívaolajon üvegesre pirítottam. Rádobtam a paradicsomot, a paprikát, a petrezselyemgyökeret, a zellert és a petrezselymet. Folyamatosan kevergetve hagytam, hogy levet eresszenek. Ízesítettem a ketchupot a fűszerekkel (mozsárban törtem őket össze) és mézzel. Mennyiséget direkt nem írtam, nyugodtan a saját ízlésetekre hagyatkozhattok. Amikor a zöldségek  puhára főttek, kihalásztam a fahéjrudat és az összekötött fűszercsokrot, majd az egészet leturmixoltam. Visszaöntöttem egy tiszta fazékba, ha kell utána lehet ízesíteni a fűszerekkel. Egy kevés fehérborecettel tettem a ketchupot ízletesebbé, ezután kb. 3 órán át főztem, amíg a megfelelő állagúra nem sűrűsödött. Steril üvegekbe töltve, száraz dunsztban hagytam őket kihűlni. Mindegyik tetejére késhegynyi szalicilt szórtam, hogy sokáig elálljon.


2 megjegyzés: